Ga jij aan de slag met jouw content planning? Gebruik dan deze checklist zodat je zeker weet dat je geen stapjes mist. Als je deze stappen volgt, heb jij jouw content planning goed op orde!
Content Planning Checklist
- Breng in kaart waar jouw doelgroep van wakker ligt of juist het bed voor uitkomt! Daar kun jij met jouw content op inspelen. Op zoek naar handige tips voor het opstellen van een buyer persona? Klik hier
- Je hebt je doelgroep in kaart en kunt nu gaan kijken naar de content-doelen. Wat wil jij bereiken met jouw content? Meer bezoekers, een hogere conversie, meer naamsbekendheid, meer betrokkenheid? Als je vooraf doelen stelt, is het bepalen van passende middelen en kanalen een stuk eenvoudiger!
- Nu gaan we de inhoudelijke campagne vormgeven. Breng in kaart wat de kernboodschap is, hoe jij je merk positioneert én wat de belangrijkste thema’s zijn voor jouw marketing. Deze thema’s vormen de basis voor de content-items die je gaat bedenken en plannen.
- Heb je zicht op de begroting? Weet je ongeveer wat je kunt besteden om jouw doelen te bereiken? Ook goed om te weten: ziet jouw bedrijf content als investering of als kostenpost? Klik hier voor tips over ROI berekenen voor content
- Nu is de fase aangebroken dat je vanuit de doelen en gestelde kaders gaat bepalen wat voor content je gaat inzetten. Hier komt het card deck van (ContentKwartet) goed van pas! Je kunt nu per fase in de customer journey de verschillende content-ideeën plaatsen.
- Maak je plannen concreet door ze ook een plek te geven in de planning. Hier kun je de ‘kwartaal-kaarten’ uit het ContentKwartet voor gebruiken.
- Bij een content marketing plan hoort ook een distributieplan. Welke content ga je via welke kanalen onder de aandacht brengen? Ga je je whitepaper promoten via Linkedin-ads? Kun je deze ook promoten via een nieuwsbrief van een online vakblad uit jouw branche?
- Het is uiteraard belangrijk om jouw plannen op tijd af te stemmen met alle stakeholders zodat je met voldoende draagvlak kun starten aan jouw nieuwe projecten.